Zadania dla dzieci 5- i 6-letnich

Drogie ,,Pszczółki” i starsze ,,Jagódki”

W tym tygodniu  będziemy realizować treści programowe z tematu kompleksowego ,,Wiosenne sprzątanie”. Oto propozycje zajęć i zabaw na poszczególne dni tygodnia:

Poniedziałek

  1. Wiosenne porządki nad rzeką

Bardzo proszę o przeczytanie dzieciom wiersza:

,,Chora rzeka”

Śniła się kotkowi rzeka, wielka rzeka, pełna mleka…

Tutaj płynie biała rzeka. Ale to jest chora rzeka.

Jak tu pusto! Drzewo uschło…

Cicho tak- ani ptak, ani ważka, ani komar, ani bąk,

ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,

ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,

nikt już nie żyje tutaj, bo rzeka jest zatruta.

Sterczy napis ,,zakaz kąpieli”. Mętny opar nad wodą się bieli.

Chora rzeka nie narzeka, tylko czeka, czeka, czeka…

 

Odpowiedz na pytania: ,, Co śniło się kotkowi? Dlaczego było pusto nad rzeką? Jak wyjaśnicie napis „Zakaz kąpieli”? W jaki sposób możemy dbać o rzeki i inne zbiorniki wodne? Co by było, gdyby woda w rzekach była zatruta? Dlaczego potrzebna jest woda?’’

 

  1. ,,Tajemnica wody’’- proste doświadczenia (dla chętnych i mających czas rodzicówJ

-,, Co znika w wodzie”- proszę napełnić kilka szklanek wodą, dziecko wsypuje do szklanek sól, piasek, olej, mąkę, ziemię, proszek do prania i miesza. Porozmawiajcie, jak zachowują się te substancje w wodzie.

– ,,Filtrujemy wodą”- proszę na szklankę założyć watę lub gazę i przelać wodę z piaskiem, na kolejnej z olejem, z ziemią- obserwujcie wodę przed filtrowaniem i po nim oraz zanieczyszczenia pozostałe na filtrze. Można wyjaśnić słowo ,,filtr”- urządzenie, które zatrzymuje zanieczyszczenia. Warto dodać, że wodę profesjonalnie oczyszcza się w oczyszczalni ścieków.

 

  1. Wykonajcie ćwiczenia w KP4( karta pracy 4) s. 30-31 – przypomnienie informacji, jakie zwierzęta żyją w wodzie, a jakie nad wodą.
  2. ,,Czysta rzeka’’- narysuj kredkami świecowymi lub pastelami jak wyobrażasz sobie czystą rzekę.

Wtorek

  1. Poznajemy literkę ł, Ł

Obejrzyj i opowiedz historyjkę obrazkową ,,Trampolinek i Łatek w ogrodzie’’ (KP4 s. 32-33). Chętne dzieci proszę o przeczytanie tekstów przy obrazkach. Przyjrzyjcie się literce ł, Ł drukowanej i pisanej. Do czego jest podobna? Wyszukajcie w domu przedmioty, których nazwy rozpoczynają się na ,,ł”. Podzielcie te wyrazy na sylaby, potem na głoski. Znajdźcie inne słowa rozpoczynające się na ,,ł” oraz takie, w których słychać głoskę ,,ł”. Wykonajcie ćwiczenia w KP4, s 32-33. Napiszcie po śladzie litery ł, Ł, znajdźcie literę ł w modelach wyrazów i pokolorujcie na niebiesko kwadraciki (dlaczego na niebiesko? –bo jest to spółgłoska), naklej podpisy do zdjęć.

 

  1. Zatańcz przy ulubionej muzyce

 

  1. Jeśli wystarczy Wam sił i chęci, poćwiczcie literkę ł, Ł w ,,Znam litery i liczby” jeśli nie, to rozłóżcie sobie pracę na następne dni.

 

Środa

  1. Wykonaj ćwiczenie 2 w KP4, s. 35 (napisz po śladzie sylaby, przeczytaj je)
  2. Rozwiąż zagadki:

To narzędzie jest potrzebne, Dba o rośliny w ogrodzie,

gdy uprawiać grządkę chcemy. By nie zjadł ich żaden szkodnik,

Można nią wykopać dołek,  sieje, sadzi podlewa,

Ziemię szybko przekopiemy. (łopata)a to jest pan… (ogrodnik)

To narzędzie z długim drążkiem                 Wiosną malutkie ziarenka

Grzebień trochę przypomina.                     Można w ogródku wysiewać.

Ogrodnik nim grabi ziemię,                        Wyrosną z nich piękne rośliny,

Gdy w ogródku siać zaczyna. (grabie)        gdy będziesz je co dzień podlewa.  (nasiona)

  1. Zakładamy domowy ogródek

Jeśli rodzice wyrażą zgodę zróbcie prosty eksperyment: załóżcie hodowlę rzeżuchy. Pomoże wam w tym krótki filmik na YouTube ,,Tesco inspiruje- jak hodować rzeżuchę”.

 

  1. Posłuchaj kilka razy piosenki ,,Wiosna w ogródku” Fasolki. Spróbuj ją zaśpiewać, można ją znaleźć na YouTube. Wymyśl do niej ciekawy ruch, zatańcz dowolnie, możesz zaprosić do tańca domownikówJ

Czwartek

 

  1. Drogi rodzicu, przeczytaj dziecku wiersz:

 

Pan Tulipan

– Drogi panie Tulipanie,

Pan jest piękny niesłychanie!

– Niech pan powie, co się dzieje,

Że pan z każdym dniem pięknieje?

– Tak, jak wszyscy tu w ogrodzie

W słońcu się wygrzewam co dzień,

Piję deszcz i szybko rosnę,

By powitać panią Wiosnę!

 

Odpowiedzcie na pytania: ,,O co zapytały dzieci Pana Tulipana? Czego potrzebują rodziny do wzrostu? Jakie kolory mają tulipany?” Można odegrać scenkę, wcielając się w role dziecka rozmawiającego z panem Tulipanem i pana Tulipana.

 

  1. ,,Tulipany” – narysuj samodzielnie lub z pomocą rodzica tulipana w wazonie, pokoloruj kredkami lub pomaluj farbami (obrazki tulipanów można znaleźć w KP4, s. 27 lub w Internecie, zwróćcie uwagę na kształt i kolory)

 

Piątek

 

  1. Wykonaj ćwiczenie 1 w KP4, s. 34 (orientacja w przestrzeni)
  2. Pobawcie się liczmanami, patyczkami, kredkami, przeliczajcie do 7. Rodzicu, ułóż zbiór 7-elementowy, zadaniem dziecka jest utworzyć taki sam zbiór. Zmieniajcie liczbę elementów. Wspólnie przeliczajcie. Następnie proszę polecić dziecku utworzyć zbiór, w którym jest więcej od Twojego, sam zdecyduj o ile, przeliczajcie. Dokładajcie, odejmujcie i przeliczajcie tak, żeby sprawiało Wam to przyjemnośćJ
  3. Wykonaj ćwiczenia w KP4, s. 37- utrwalanie znajomości figur geometrycznych.
  4. Przypomnij sobie piosenkę ,,Wiosna w ogródku” zaśpiewaj ją i zatańcz przy jej melodii.
  5. Użyj różnych kolorów kredek i zmień plamy w wiosenne stworki (KP4 s. 36)

 

Przesyłamy Wam serdeczne pozdrowienia i ściskamy mocno! Drodzy Rodzice bądźcie cierpliwi i wyrozumiali. Dzieci świetnie dadzą sobie radę, w razie pytań prosimy o telefon lub SMS. Trzymajcie się, życzymy dużo zdrowia!

 

Ewa Kruszel

Hanna Smolarczyk

Monika Pyc

 

Comments are closed.